Neuromind Ośrodek Wspierania Rozwoju

ADHD

Wspomagamy rozwój dzieci z ADHD. Zapraszamy wszystkich z miast: Włocławek, Toruń, Płock i okolice

Sfera zachowania i emocji

Powstanie trudności związanych z ADHD może mieć wiele przyczyn. Nie zawsze udaje się je ustalić. Pewne jest jednak, iż objawy ADHD dotyczą wielu dziedzin i sfer życia, m.in.:

Dziecko z ADHD słabo kontroluje swoje zachowanie i emocje. Często nie potrafi odnaleźć się w grupie rówieśniczej. To właśnie z powodu trudności w sferze zachowań i emocji dziecku przypina się ‘łatkę’ niegrzecznego.

Sfera poznawcza

Trudności w sferze poznawczej dotyczą koncentracji uwagi, umiejętności wychwycenia istotnych informacji wśród różnego rodzaju bodźców np. na lekcji.

Czasem wyżej wspomniane problemy pojawiające się na bardzo wczesnych etapach edukacji powodują powstawanie kolejnych np. trudności w czytaniu, pisaniu i innych umiejętnościach „szkolnych”.

Sfera sensoryczna

Dziecko z ADHD jest często „oszukiwane” przez swoje zmysły. 

Gdy zmysł dotyku i propriocepcji nie funkcjonuje prawidłowo dziecko czuje zbyt dużo (np. zbyt silnie reaguje na ból, nie chce dotykać pewnych rzeczy, brudzić się) lub zbyt mało (szuka silnych bodźców wbiegając na przedmioty, ludzi, skacząc, dotykając wszystkiego). 

Również zmysł słuchu może sprawiać kłopoty. Czasem syn lub córka są zupełnie ‘głusi’ na pewne dźwięki o określonej częstotliwości i natężeniu (mowa, sprzęty domowe) jednocześnie będąc niezwykle wyczuleni na inne (szept, wysokie lub niskie tony). Dziecko atakowane przez różnego rodzaju bodźce, z którymi system nerwowy nie może sobie poradzić jest pobudzone, rozdrażnione, nadruchliwe.

Sfera organiczna

Jak funkcjonowanie samochodu zależy od jakości paliwa, tak funkcjonowanie mózgu, który zarządza skomplikowanymi procesami zależy od ilości i jakości składników odżywczych. 

Dieta dziecka z ADHD jest często zawężona do produktów, które akceptuje. Badania wskazują, że nawet dziecko, które ma dobry apetyt i zjada wszystko ma często niedobory ważnych składników odżywczych, gdyż np. nie są one prawidłowo wchłaniane lub trawione w jelitach. Dodatkowo zachowanie i możliwości poznawcze zmieniać może ukryta alergia. Zjedzony produkt (lub nawet jego składnik), który uczula dziecko może powodować zwiększenie pobudzenia. 

Więcej o sferze organicznej i jej wpływie na zachowania i trudności dzieci przeczytać można w książce „Dzieci z głodującymi mózgami” Jaquelyn McCandless. Przed rozpoczęciem terapii dobrze jest skonsultować się z lekarzem w celu profilaktycznego odrobaczenia dziecka, co również może znacznie poprawić jego funkcjonowanie. 

W zależności od dziecka objawy związane z zaburzeniem mogą mieć różny charakter i nasilenie. Dlatego pomoc dziecku (i rodzinie) z ADHD powinna obejmować kompleksowe wsparcie, a więc takie, które oddziałuje na wszystkie sfery.

Zapytaj o możliwości finansowania zajęć w ramach SUO lub o bezpłatne zajęcia w ramach WWR