Autyzm
Terapie wspomagające leczenie autyzmu. Zapraszamy wszystkich z miast: Włocławek, Toruń, Płock i okolice.
mgr Małgorzata Tchurz
Terapeuta neurorozwojowy


Sfery sensorycznej
Nadwrażliwość na niektóre dźwięki przy jednoczesnej niewrażliwości na dźwięki innego rodzaju, potrzeba mocnych bodźców dotykowych, z których wynikać mogą zachowania postrzegane przez otoczenie, jako agresywne lub autoagresywne, nadruchliwość, słaba lub brak świadomości schematu własnego ciała (niezgrabność ruchowa) również brak precyzyjnych ruchów narządów artykulacyjnych, nadwrażliwość lub podwrażliwość wzrokowa, smakowa, węchowa.
Sfery mowy
Dzieci z autyzmem nie mówią lub zaczynają mówić dość późno. Ich język nie służy często komunikacji lub ją utrudnia oraz zawiera sporo elementów schematycznych (powtarzanie tych samych dźwięków, słów), ubogie wypowiedzi


Sfery zachowania
Widoczna jest często nadpobudliwość ruchowa, zachowania agresywne lub autoagresywne, czynności rutynowe i schematyczne, trudność w dostosowaniu się do zmian oraz ograniczone możliwości naśladowania.
Sfery poznawczej
Ograniczony rozwój mowy często prowadzi do deficytów w rozwoju poznawczym: trudności w kategoryzacji, dostrzeganiu całości, nie tylko szczegółów, rozumieniu zależności i związków przyczynowo-skutkowych.
Sfery organicznej
Dzieci z diagnozą autyzmu bardzo często cierpią na ukryte alergie i wymagają dodatkowej opieki w zakresie diety i suplementacji. Coraz liczniejsze badania wskazują na organiczne trudności powiązane z autyzmem(zanieczyszczenie toksynami, nieprawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i/lub odpornościowego). W.w. trudności mogą mieć silny wpływ na powstawanie niektórych zaburzeń sensorycznych (np. unikania lub preferowania określonych produktów żywnościowych, zachowań autostymulacyjnych, ogólnego pobudzenia). Więcej o sferze organicznej i jej wpływie na zachowania i trudności dzieci przeczytać można w książce „Dzieci z głodującymi mózgami” Jaquelyn McCandless lub w książce dr Campbell-McBride „Zespół psychologiczno-jelitowy GAPS” http://www.zespolpj.pl/index.php/czym-jest-gaps. Ponieważ zaburzenia ze spektrum autyzmu mają charakter całościowy i dotykają wielu sfer życia terapia dziecka cierpiącego na tę chorobę powinna mieć charakter kompleksowy. Nie można oczekiwać, iż bazując na jednej lub dwóch terapiach osiągniemy znaczące postępy w terapii. Przykładowo: by dziecko zaczęło mówić nie wystarczą zajęcia z logopedą. By osiągnąć etap rozwoju związany z mową każdy człowiek musi przejść poszczególne etapy rozwojowe związane z umiejętnością naśladowania, chęci komunikacji, odpowiednim rozwojem ruchowym i sensorycznym.
NIEZIEMSKIE WSPARCIE TERAPII AUTYZMU
W 2016 roku pierwsi w Polsce zakupiliśmy nowoczense urządzenie do terapii autyzmu Autilius Premium. Bazuje ono na specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym służącym do wspierania terapii dzieci z autyzmem.
Program powstał z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 7 lat, ale może być też wykorzystywany do pracy ze starszymi dziećmi.
Składa się z sześciu gier, które wspierają naukę podążania za gestem wskazywania, kierunkiem głowy i wzroku oraz inicjowania kontaktu.
Gry zostały stworzone w oparciu o technologię motion capture, co oznacza, że oprócz myszki lub ekranu dotykowego można obsługiwać je za pomocą ruchu rąk, rejestrowanego przez kamerę internetową.
Możesz do nas napisać, korzystając z poniższego formularza.
Zapewniamy, że przeczytamy każdą wiadomość 🙂