Zespół Aspergera
Skuteczna terapia dla dzieci z zespołem Aspergera. Zapraszamy wszystkich z miast: Włocławek, Toruń, Płock i okolicemgr Małgorzata Tchurz
Terapeuta neurorozwojowy
Zespół Aspergera (ZA) należy do tzw. całościowych zaburzeń rozwoju. Dzieci z ZA wyglądają na zupełnie normalne i i sprawne, co więcej często posiadają wysokie możliwości intelektualne. Dlatego też ich trudności postrzegane są przez ototczenie często nie jako wynik choroby, a jedynie złego wychowania, czy wyjątkowo trudnego i złośliwego charakteru. Oczywiście nasilenie cech i objawów związanych z zespołem Aspergera jest inne u każdego dziecka.
Sfera sensoryczna
Nadwrażliwość na niektóre dźwięki przy jednoczesnej niewrażliwości na dźwięki innego rodzaju, potrzeba mocnych bodźców dotykowych, z których wynikać mogą zachowania postrzegane przez otoczenie, jako agresywne lub autoagresywne, nadruchliwość, słaba lub brak świadomości schematu własnego ciała (niezgrabność ruchowa), nadwrażliwość lub podwrażliwość wzrokowa, smakowa, węchowa.
Sfera mowy
Dzieci z ZA mają zazwyczaj specyficzny system językowy. Używają często ‘dorosłych’ słów, zwrotów lub sformułowań. Potrafią cytować całe fragmenty z książek lub filmów. Trudno im formułować swobodne wypowiedzi o tym co zdarzyło się np. kiedy byli w przedszkolu lub w szkole. Natomiast, gdy zaczną opowiadać na temat, który ich interesuje trudno wychwycić im sygnały od słuchacza, które świadczą o jego znużeniu, zniecierpliwieniu lub braku czasu. Dzieci z ZA mogą mieć też problem z rozumieniem przenośni lub porównań. Lepiej radzą sobie z komunikacją w relacjach 1:1 niż w grupie.
Sfera zachowania
Dzieci z ZA mogą mieć dwa rodzaje trudności o różnym natężeniu. Z jednej strony mogą być to dzieci nadpobudliwe ruchowo, często i szybko wpadające w złość, nachalne w kontakcie z innymi. Z drugiej mogą być to dzieci wycofane, spokojne, ale nieco lękliwe (często uchodzą jako bardzo nieśmiałe), wybierające raczej zabawę z jedną osobą (dorosły lub rówieśnik) niż zabawy w grupie, mające trudności w proszeniu o pomoc i odważnym komunikowaniu swoich potrzeb. Dzieci z drugiej grupy są często później diagnozowane, gdyż ich zachowanie nie nastręcza widocznych kłopotów nauczycielom lub rodzicom. Dzieci z Zespołem Aspergera dobrze czują się w sytuacjach znanych, lubią rutynę. Na zmiany reagują nadmierną złością lub lękiem.
Sfera poznawcza
Nie ma reguły co do wyzwań z jakimi borykają się dzieci z ZA. Na pewno są to dzieci z przeciętnym lub nawet ponadprzeciętnym ilorazem inteligencji. Czasami posiadają wyjątkowe zdolności w wąskiej dziedzinie np. rysowanie, choć wbrew powszechnej opinii nie zdarza się to wcale często. Cechą charakterystyczną dzieci z ZA są nietypowe zainteresowania (choć to również nie jest regułą) np. dźwigami, bakteriami, dinozaurami. Często dzieci z Zespołem Aspergera mają trudności związane z koncentracją uwagi.
Sfera organiczna
Dzieci z diagnozą ZA bardzo często cierpią na ukryte alergie i wymagają dodatkowej opieki w zakresie diety i suplementacji. Oraz liczniejsze badania wskazują na organiczne trudności powiązane z całościowymi zaburzeniami rozwoju (zanieczyszczenie toksynami, nieprawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i/lub odpornościowego). W.w. trudności mogą mieć silny wpływ na powstawanie niektórych zaburzeń sensorycznych (np. unikania lub preferowania określonych produktów żywnościowych, zachowań autostymulacyjnych, ogólnego pobudzenia). Więcej o sferze organicznej i jej wpływie na zachowania i trudności dzieci przeczytać można w książce „Dzieci z głodującymi mózgami” Jaquelyn McCandless lub w książce dr Campbell-McBride „Zespół psychologiczno-jelitowy GAPS” http://www.zespolpj.pl/index.php/czym-jest-gaps Ponieważ zaburzenia związane z Zespołem Aspergera mają charakter zaburzeń całościowych i dotykają wielu sfer życia terapia dziecka cierpiącego na tę chorobę powinna mieć charakter kompleksowy. Nie można oczekiwać, iż bazując na jednej terapii osiągniemy znaczące postępy i poprawę w zachowaniu dziecka. W ośrodku NEUROMIND dokładamy wszelkich starań, by oferowane terapie rozwijały wszystkie sfery i w pełni zaspokajały indywidualne potrzeby dziecka.
NIEZIEMSKIE WSPARCIE TERAPII ASPERGERA
W 2016 roku pierwsi w Polsce zakupiliśmy nowoczense urządzenie do terapii dzieci z ZA, Autilius Premium. Bazuje ono na specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym służącym do wspierania terapii dzieci z autyzmem.
Program powstał z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 7 lat, ale może być też wykorzystywany do pracy ze starszymi dziećmi.
Składa się z sześciu gier, które wspierają naukę podążania za gestem wskazywania, kierunkiem głowy i wzroku oraz inicjowania kontaktu.
Gry zostały stworzone w oparciu o technologię motion capture, co oznacza, że oprócz myszki lub ekranu dotykowego można obsługiwać je za pomocą ruchu rąk, rejestrowanego przez kamerę internetową.
Masz pytania?
Możesz do nas napisać, korzystając z poniższego formularza.
Zapewniamy, że przeczytamy każdą wiadomość 🙂