Neuromind Ośrodek Wspierania Rozwoju

O zorganizowaniu warsztatów dla rodziców myślałam od jakiegoś czasu. Obserwowałam rosnące zainteresowanie rodziców pytaniami o sposoby wspierania rozwoju dzieci, nie tylko w kontekście wyboru terapii, ale także dostosowania metod wychowawczych do indywidualnych potrzeb ich dzieci. Jednak codzienna praca, obowiązki, dom oraz różne głosy wewnątrz (np. „Nikt nie przyjdzie na takie warsztaty”, „Może idź na kolejne szkolenie i dopiero je zorganizuj” i tym podobne) wydłużały realizację moich planów. Jednak mimo tych trudności, udało się i oferta warsztatów właśnie ujrzała światło dzienne.

"Zrozumieć dziecko - zrozumieć siebie"

Bardzo zależało mi na zorganizowaniu formuły warsztatu tak, by odbywały się w kilku spotkaniach. Z dłuższym, w tym wypadku dwutygodniowym odstępie czasu. Czas pomiędzy spotkaniami pozwoli „przetrawić” treści z warsztatów, przemyśleć je oraz podzielić się refleksją podczas następnego spotkania.

Tworząc program warsztatów korzystałam z wiedzy systematycznie zdobywanej w czasie udziału w szkoleniach oraz czytania (mnóstwa) „branżowej” literatury. Literatury dotyczącej tematyki psychologii dziecięcej, teorii poliwagalnej, teorii przywiązania, pracy z traumą, technik samoregulacji, uważności, mindfulness, terapii akceptacji i zaangażowania, wiedzy zdobywanej w czasie kursu psychoterapii systemowej. Starałam się połączyć zdobywaną wiedzę z doświadczeniem pracy z rodzicami – tak by treści prezentowane w czasie warsztatów były odpowiedzią na najczęściej zadawane przez rodziców pytania.

Dla kogo warsztaty?

Oczywiście nie znajdziecie tutaj przepisu na „bezproblemowe” dziecko brzmiącego jak przepis na ciasto. W psychologii, psychoterapii, w ogóle w budowaniu relacji z drugim człowiekiem nie ma jednoznacznych odpowiedzi i jednobrzmiących wskazówek dla każdego, na każdą trudność. Człowiek jest istotą wielowymiarową, a rodzina miejscem w którym łączą się temperamenty, potrzeby, emocje, pragnienia, przekonania co najmniej kilku osób. Nie wliczam w to składu podstawowej rodziny, ale nalezy też podkreślić  pochodzenie  rodziny, środowiska w których żyją poszczególni członkowie rodziny np. przedszkole, szkoła, praca, przyjaciele, sąsiedzi itp., przekazów międzypokoleniowych, czy kulturowych.

Każda rodzina funkcjonuje w określonym kontekście, a przyczyny trudności często nie są liniowe, ale o wiele bardziej skomplikowane i często nie przyczynia się do nich jeden czynnik, ale co najmniej kilka. Ponadto trudno umiejscowić w czasie co jest przyczyną pojawienia się określonych trudności.

Jeśli jednak zależy Wam, by spróbować poznać perspektywę rozwojową naszych zachowań, która ma znaczenie nie tylko w rozumieniu dziecięcych zachowań, ale również naszych dorosłych, chcecie lepiej poznać i zrozumieć siebie, swoje dziecko, partnera, to zapraszam Was do wzięcia udziału w warsztatach.

Poniżej znajdziesz krótki opis poszczególnych spotkań, z oferty warsztatów.

Pierwsze spotkanie

Pierwsze spotkanie będzie poświęcone zapoznaniu się z potrzebami uczestników. Porozmawiamy o wyzwaniach współczesnego rodzicielstwa. Poświęcimy czas temu, jak odnaleźć w nim siebie ze swoimi granicami, wartościami, a także porozmawiamy o tym, co wnosimy w swoje rodzicielstwo z naszego dzieciństwa oraz innych doświadczeń.

Następnie omówimy, jak na nasze myśli, emocje i zachowania wpływają na funkcjonowanie naszego układu nerwowego oraz czym jest pojęcie samoregulacji.

Drugie spotkanie

Podczas drugiego spotkania skupimy się na poznaniu wiedzy o rozwoju dziecka, która może zmienić nasze postrzeganie dziecięcych zachowań. Omówimy również to, w jaki sposób bezpieczna relacja może wpływać na rozwój i zachowania dziecka.

Następnie postaramy się rozłożyć na czynniki pierwsze trudne sytuacje w relacji czy zachowania, którymi jesteśmy świadkami jako rodzice oraz zastanowimy się nad tym, co możemy zrobić biorąc pod uwagę potrzeby, emocje, granice swoje oraz dziecka.

Trzecie spotkanie

Trzecie spotkanie będzie poświęcone temu, jak mamy znaleźć energię by być wspierającymi rozwój dziecka rodzicami. W czasie ćwiczeń i dyskusji przyjrzymy się temu, jak możemy zaopiekować się sobą, czego byśmy do tego potrzebowali oraz jak za pomocą małych kroków możemy do tego dążyć.

Na koniec podsumujemy całe warsztaty i omówimy jak możemy wdrożyć w życie to, co podczas nich szczególnie okazało się dla Was ważne, zaskakujące lub być może bliskie.

Więcej i zapisy

Więcej na temat warsztatów dla Rodziców „Zrozumieć dziecko – zrozumieć siebie” możecie przeczytać na naszej stronie oraz facebooku.

Autorka BLOGa i prowadząca warsztaty

Martyna Piotrowska

Jestem psychologiem, dyrektorem merytorycznym w Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym, a prywatnie mamą dwójki dzieci. Z Ośrodkiem Wspierania Rozwoju Neuromind jestem związana od 2014 roku. Prowadzę przedszkole, w tym zajęcia z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi oraz konsultacje z rodzicami.

Pracuję w oparciu o podejście rozwojowe, jestem terapeutą metody Growth Trough Play System. W swojej pracy wspieram dzieci i ich rodziców w rozwijaniu samoświadomości i komunikacji swoich potrzeb, granic w oparciu o budowanie autentycznej relacji z innymi. Wspólnie z rodzicami przyglądamy się temu, co w procesie wychowania wspiera rozwój ich dziecka, czego mogą robić więcej, a co mu nie służy.

Prowadząc zajęcia z dzieckiem zależy mi na tym, że oprócz rozwijania jego umiejętności, budować świadomość rodzica wokół trudności dziecka, tak by lepiej był w stanie zrozumieć zachowanie swojego dziecka. Wiedza, zrozumienie i akceptacja wspierają rodzica w codziennym życiu.

Zależy mi na tym, aby dzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zdobytym w pracy z dziećmi, rodzicami oraz zespołem terapeutycznym, pracując w oparciu o podejście niedyrektywne.

Bliskie są mi idee rodzicielstwa bliskości, porozumienia bez przemocy, uważności oraz samoakceptacji.

Zobacz pozostałe artykuły